Pohjois-Savon hyvinvointialue valmistelee sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmän uudistamista
-

Julkaistu

Pohjois-Savon hyvinvointialue valmistelee sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmän uudistamista

Pohjois-Savon hyvinvointialue on valmistelemassa sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmän uudistamista, jonka taustalla on toiminnan tehostaminen, tiedolla johtamisen mahdollistaminen sekä lainsäädännön vaatimukset.

Uudistuvat tietojärjestelmät helpottavat siirtymistä uusiin tehokkaampiin toimintatapoihin ja kansalaisien näkökulmasta asiointi verkossa säästää aikaa sekä matkustamista, kun useammat palvelut ovat tarjolla myös sähköisesti. 

Asiakastietolain mukaan sosiaalihuollolle tulee velvoite ottaa käyttöön 1.9.2024 mennessä sosiaalihuollon asiakastietojen tallentaminen Kanta-palvelussa. Pohjois-Savon hyvinvointialueen luottamushenkilöt tulevat päättämään siitä, kehitetäänkö sosiaalihuollon nykyisiä useita järjestelmiä lainsäädännön mukaisesti vai lähdetäänkö kilpailuttamaan yhtä yhteistä sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmää. Kilpailutuksen käynnistämisestä päätti Pohjois-Savon hyvinvointialueen aluehallitus 25.4.2022 pitämässään kokouksessa.

Nykyisen lainsäädännön puitteissa Pohjois-Savon hyvinvointialueen ei ole mahdollista toteuttaa sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmien yhtenäistämistä laajentamalla jonkun jo käytössä olevan järjestelmän käyttöä. Hyvinvointialueen käynnistyessä alueelle jää useita eri sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmiä ja tästä syystä tulisi kilpailuttaa hyvinvointialueen kattava sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmä. Mahdollinen hankinta tullaan vaiheistamaan ja vaiheistettu kilpailutus tullaan viemään läpi vuoden 2022 aikana. Varsinainen hankintapäätös tulee hyvinvointialueen valtuuston käsittelyyn vuoden 2023 alkupuolella. 

Tavoitteena on toteuttaa hankinta yhteistyössä Pirkanmaan hyvinvointialueen kanssa. Alueilla on todettu yhteinen tarve kilpailutukselle, joten on yhteisen edun mukaista tehdä valmistelut yhdessä. Hankinnan käynnistäminen on myös Pirkanmaan hyvinvointialueella menossa päätöksentekoon. 

Sujuvampaa tiedonsiirtoa ja lisää mahdollisuuksia sähköiseen asiointiin

Hankittavan sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmän on tarkoitus tulevaisuudessa sujuvoittaa sosiaalihuollon ammattilaisten päivittäistä työtä sekä parantaa käytettävyyttä. Sosiaalihuollon asiakkaista kirjataan järjestelmään useita erilaisia merkintöjä, kuten asiakaskertomusmerkinnät, palvelutarpeen arvioinnit, palvelusuunnitelmat ja päätökset, joiden myötä asiakastietojärjestelmän tulee tukea yhtenäistä ja helppolukuista kirjaamista sekä tietojen löytämistä. Hankittavan asiakastietojärjestelmän myötä kaksoiskirjaamisen tarve vähenee nopeuttaen asiakasprosesseja ja lisäten tehokkuutta sekä tuottavuutta palveluiden järjestämisessä.

Hyvinvointialueen sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmän avulla on tuettava ensisijaisesti käyttäjänsä eli sosiaalihuollon ammattilaisen päivittäiskirjaamisen ja tiedonhaun sujuvaa toteuttamista.  Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan kokonaisvaltaisen palvelun ja työntekijöiden monialaisen yhteistyön kannalta tärkeäksi asiaksi nousee joustava, tehokas sekä vaivaton tiedonsaanti sekä tiedon siirtyminen sosiaali- ja terveydenhuollon välillä kansallisten linjausten mukaisesti.

Sosiaalialan ammattilaiset tarvitsevat työssään ajantasaista tietoa sekä mahdollisuuksien mukaan kattavan kokonaiskuvan asiakkaan kokonaistilanteesta. Digitalisaatio on nykyaikaa ja myös sosiaalihuollon asiakkaiden keskuudessa sähköisen asioinnin kehittymistä toivotaan, jotta esimerkiksi valtion virastojen tavoin asiointi onnistuisi sähköisesti hakemuksien ja päätöksien osalta. 

Sosiaalihuollon vastuuvalmistelija, perusturvajohtaja Mari Antikainen tuo esiin hankinnan käyttäjälähtöisyyden ja sosiaalihuollon ammattilaisten aktiivisuuden kehittämistyössä.

- Tässä sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmän hankinnassa on uudistamista viety eteenpäin käyttäjälähtöisesti eli alan ammattilaiset ovat vaikuttaneet ja osallistuneet tietojärjestelmän määrittelyn tarpeisiin varmistaakseen, että kokonaisuudesta tulisi mahdollisimman toimiva. Sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmän kehittäminen on kauan kaivattu ja odotettu sekä erittäin tärkeä uudistus Pohjois-Savon alueella, Antikainen toteaa.

Antikainen korostaa hankinnan olevan asiakkaiden näkökulmasta tärkeä sekä lisäävän myös asiakastyytyväisyyttä. Hankinta tuo sosiaalihuollon työhön vahvaa laatua, parantaa henkilöstön työtyytyväisyyttä sekä lisää kustannustehokkuutta resurssien käytössä. Sosiaalialan tiedolla on merkittävä rooli koko alueen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.

 

Yhteystiedot:
Muutosjohtaja (ICT-tehtäväalue) Tuomo Pekkarinen, p. 044 717 2080,  tuomo.pekkarinen@kuh.fi 
Hankepäällikkö Sami Haapamäki, p. 044 717 6405, sami.haapamaki@kuh.fi 
Vastuuvalmistelija, perusturvajohtaja Mari Antikainen, p. 044 718 6401 mari.antikainen@kuopio.fi
 


Piditkö uutisesta? Jaa se kaverille!