Parhaimmillaan uusi työnantaja tarkoittaa sujuvampaa arkea työntekijöille
-

Julkaistu

Parhaimmillaan uusi työnantaja tarkoittaa sujuvampaa arkea työntekijöille

Muutosjohtaja Mikko Korhonen kokee onnistuvansa parhaiten, kun saa muut menestymään ja onnistumaan.

Kuka olet ja mistä päin Savoa tulet?

- Olen Kuopion kaupungin kuntoutusjohtaja Mikko Korhonen. Syntyisin olen Vehmersalmelta. Opiskelin lääkäriksi Kuopiossa ja asun edelleen entisen Vehmersalmen alueella, nyt Soisalon saaressa. Olen yleislääketieteen erikoislääkäri ja johtamiskoulutuksena on mm. eMBA.

Miten sinusta tuli muutosjohtaja hyvinvointialueelle?

Olen Vaten varajäsen ja Vaten jäsenille on pyritty kohdistamaan valmisteluvastuuta. Tunnistan itseni sote-veteraaniksi. Olen ollut jossain valmisteluroolissa kaikilla soten valmistelukausilla. Nyt toimin muutosjohtajana järjestämisen tehtäväalueelle yhdessä Antti Hedmanin ja Jukka Koposen kanssa.

- Nyt valmisteltavat kokonaisuudet ovat niin laajoja ja moniulotteisia, että on etuoikeus olla mukana tässä prosessissa oppimassa uutta.

Miltä pesti on alkuun vaikuttanut, mitä hyvää, mitä haasteita?

- Osaamiseni ja kokemukseni on sosiaali- ja terveydenhuollon peruspalvelujen puolella. Peruspalveluiden järjestämisen nykyinen pirstaleisuus on haaste, mutta myös mahdollisuus tehdä tulevaisuudessa asioita toisin ja toivon mukaan myös paremmin. Aikataulu on tiukka, suorastaan kohtuuton, mutta valmistelussa on hyvä yhteishenki ja tekemisen meininki, vaikka työ kentällä tehdään pääosin oman työn ohessa koronapaineiden alla.

Mitä hyvää hyvinvointialueella tavoitellaan alueen väestölle?

On selvää, että nykyinen malli on tullut tiensä päähän. Väestön ikääntymisen aiheuttama palvelutarpeen kasvu ja samaan aikaan koko toimialaa koskeva henkilöstöpula edellyttävät meiltä kykyä etsiä uusia ratkaisuja ja toimintamalleja. Osaltaan myös kiristyvä lainsäädäntö korostaa asiakkaiden oikeutta palveluihin. Yhtälö on vaikea ja edellyttää ratketakseen keskittymistä vaikuttavaksi todettuihin ja asiakkaita vahvemmin osallistaviin toimintatapoihin.

- Tämä nähdäkseni tarkoittaa, että tulevaisuudessa osa asiakkaista hakee palvelunsa entistä vahvemmin itseohjautuvasti ja omatoimisesti. Näin vapautuvaa henkilöstön työaikaa voidaan kohdistaa laajempaa apua ja tukea tarvitseville asiakkaille. Asiakkaiden näkökulmasta keskeistä on palveluiden yhdenmukaistaminen varsinkin sosiaalihuollon palveluissa. Toivottavasti uudet digitaaliset palvelumuodot tukevat palvelujen tuottavuuskehitystä ja palvelujen yksilöllistä suunnittelua ja toteutusta, asiakkaita  hyödyntäen.

Mitä muutos tarkoittaa työntekijöille?

- Tulevaisuudessa toivon mukaan iso työnantaja mahdollistaa uusia urakehitysmahdollisuuksia työntekijöilleen. Näkisin myös, että kehittämispanostuksia oikein suuntaamalla saadaan käyttöön uusia työntekemisen malleja, jotka tukevat työntekijöiden entistä sujuvampaa arkea.

Millainen johtaja olet?

- Kysymys on vaikea, joten päätin hakea vastausta työtovereiltani. Kuulemma annan tilaa johdettavilleni ja tuen tarvittaessa. Vaikeissa asioissa jaksan keskusteluttaa työyhteisöä, jotta yhteinen näkymä saataisiin aikaan. Olen todennutkin sen ääneen, että paras onnistumiseni on, kun saan muut menestymään ja onnistumaan.

- Iso haaste johtamisessa on arjen hetkisyyden aiheuttama paine ja kyky luoda kiireettömyyden ilmapiiriä. Ainakin siinä voisin parantaa. 

Kerro itsestäsi jotain mielenkiintoista, mitä työkaverit eivät välttämättä sinusta tiedä.

Olin radioääni 70-luvun alussa.

Mitä muutosjohtaja tekee, kun hän rentoutuu?

- Puulaakitason lentopallo ja polttopuu-urakat ovat lähellä sydäntä.


Piditkö uutisesta? Jaa se kaverille!