Me-hengen voimalla kohti Pohjois-Savon hyvinvointialuetta
-

Julkaistu

Me-hengen voimalla kohti Pohjois-Savon hyvinvointialuetta

Teksti: Noora Ritvanen,

Pohjois-Savon hyvinvointialueen nykyisten organisaatioiden johtohenkilöille järjestettiin muutosviestinnän kehittämispäivät 4.-5. marraskuuta. Päivien tavoitteena oli sitouttaa muutoksen valmistelijoita ja heidän kauttaan organisaatioita muutosviestintään sekä saada ideoita ja tarpeita viestinnästä eri toimijoiden kautta. Päivien tavoitteena oli myös työstää yhdessä muutosviestinnän suunnitelmaa ja jakaa tietoa viestinnän ja hyvinvointialueen valmistelun nykytilanteesta ja toimenpiteistä. 

Päivien aikana työstettiin porukalla muutosviestintään liittyviä konkreettisia asioita, mm. kuinka välittää yhdenmukaista ja avointa tietoa monikanavaisesti siirtyviin organisaatioihin ja henkilöstölle. Käydyissä keskusteluissa korostui positiivisen me-hengen luominen tulevalle hyvinvointialueelle ja siirtyvälle henkilöstölle. Johdon ja esihenkilöiden vastuu faktatiedon jakamisessa omissa organisaatioissaan tunnistettiin tärkeäksi osaksi muutosviestinnän onnistumista. Myös viestinnän selkeyttä, säännöllisyyttä, ymmärrettävyyttä sekä toistettavuutta pidettiin tärkeinä onnistumisen avaimina erityisesti muutokseen liittyvässä viestinnässä.

Sumun seassa puheensorinaa

Tiiviin ryhmätyöskentelyn ja keskustelun lomassa kiipesimme porukalla Kolin huipulle ajatuksella päästä ihastelemaan upeaksi kuvailtuja kansallismaisemia, mutta sankan sumun takia jäi maisemointi vain haaveeksi. Sumun seasta kuului sen sijaan innostunutta puheensorinaa ja ajatuksia viestinnästä vaihdettiin mutkittelevien metsäpolkujen keskellä. 

Muutosviestinnän kehittämispäivien antia oli erityisesti ymmärrys siitä, ettei muutosviestintä tai viestintä ylipäänsä ole vain yhdensuuntaista tiedottamista, vaan vuorovaikutteista ja osallistavaa viestintää. Ajatus siitä, että Pohjois-Savon hyvinvointialue on yhtä kuin me, näkyi tarttuvan ainakin paikallaolijoiden mielikuviin ja sitä ajatusta lähtee kukin osaltaan viemään eteenpäin. Päivien aikana tulleet ajatukset onnistuneesta muutosviestinnästä ja konkreettisia toimenpiteitä kirjattiin ylös viestintäsuunnitelmaan ja näitä lähdetään elämään todeksi jo loppuvuoden aikana. 


Piditkö uutisesta? Jaa se kaverille!